eksperimen 15 : dari kolumpo ke johorbaru


gambar kerja aku yang tengah buat

puduraya, sesak seperti biasa. Aku pergi ke kaunter tiket. Transnasional. tiket ke JB aku beli, dan teros cari bas di platform. menghembos asap yang akan naik harganya dalam masa terdekat. pintu bas ternganga. aku masok dan mencari tempat dudok. 7c. ya, sebelah ku kosong.

2 minit kemuadian, seorang pakcik yang bergaya kelihatan mencari tempat dudok nya. dia kemas, baju tight-in, seluar bergosok, ade garis bekas gosokan di tengah seluar. memang smart. rambot sikat rapi ke tepi. bau keretek surya nye memang dapat aku cam.

Dia mengahampiri aku, dudok disebelah aku.

masing-masing senyap. aku senyum. Tanda bertegor sapa melalui isyarat. tanda hormat.

bas begerak. tivi dipasang. cerita house of wax. aku tonton dengan kusyuk. begitu juga pakcik sebalah. dan orang lain.

cerita habis…

sunyi..

semua mungkin sedang lena dengan suhu bas yang sejok teramat sangat. aku mengkrekot(macam udang).

tiba-tiba…

aku dengar lagu kumpulan radja, tajuk nya kurang pasti..mungkin benci bilang cinta

rupanya ringtone dari pakcik sebelah, dia terjaga dari lena, menjawab panggilan telefon, entah dari siapa. aku hanya memerhati sahaja.

“U*^&*%&^”U*^&*%&^$&^%&^” pakcik itu mula menjawab panggilan.

aku tergelak. Jawa. sepatah haram aku tak faham. kuat pulak tu dia bercakap.

pada mulanya menghiburkan, setelah beberapa minit…siot…..ada gak aku sumbat hempon pakcik ni dalam mulut

10 minit..

20 minit…

kredit dia banyak…

aku dah mula rimas….

bukan aku tidak suka bahasa jawa nya, tapi volume suara dia…

arghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!!!

aku tak boleh tido…

tiba-tiba, aku punya hempon bergetar..vibrate. ada mesej. aku baca. kandungan nya:
“aku nak semua plan hari isnin. aku ada meeting. siapkan.”

*aku buat muka masam*

pakcik tadi sudah habis bercakap. tidak lagi kedengaran bahasa jawa nya yang kuat itu. aku masih dalam keadaan bengang. Aku sedar sekarang. ponteng sambung cuti. memang malang.
penyambungan cuti merdeka hingga hari ahad terpaksa di pendekkan. hari ahad terpaksa aku bekerja, ya..aku sekarang berada di opis, ahad…kerja….adess…. aku sudah sedar…. =[

p/s : jangan ponteng! . nanti kerja jadi banyak.(bos aku last minit baru nak bagitau)

Advertisements

~ by fiq on September 3, 2006.

13 Responses to “eksperimen 15 : dari kolumpo ke johorbaru”

  1. ahakss..sian kau..tulah siapa suruh kau ponteng kerja lagi…he he he…jangan marah!!berusahalah..eheh~~

    nota budak sekolah: kau kena belajar skill ponteng memonteng dengan akulah fiq…ahakss ;p…

  2. apekebenda gambo keje ko tgh wat tu ar?

  3. orang jawa memang minat lagu radja kot..;p

    anyway, mungkin ader hikmatnyer pakcik tu dok sebelah ko..mengajar ko care bersabar..hehe..

  4. heh, ko arkitek ke dude? behentilah isap rokok, makin naik harganye.

  5. akira : ajarlah aku hohohoho

    dayah : autocad software tu

    ad3k : pakcik tu memang jawa pekat

    amanitium : aku hanya pelukis pelan =]

  6. salam.
    kali pertama masuk blog ini. menarik.
    stail awk n entri2 awk mengingatkan saye kpd seorg shbt hehe…
    nanti la, ni kali pertama masuk, lenkali saye taruk komen panjang2 🙂
    meow~

  7. aku bole byg camana gaya pakcik tu haha

  8. Haha..itu ok lagi Fiq. Aku baru jek sampai opis.. Bas tambahan aku naik semalam..dah la 3 kali turun naik bas penuh..pastu naik bas paling buruk.. Bawak ikut jalan paling jauh.. tup2 sampai Penang.. pegi antar awek2 USM dulu kat depan Asrama derang… Taula awek2 tu cun.. Walau aku tak manje2 macam awek2 tu, tapi aku kene pegi keje… Hangin2.. aku terpaksa kol bos mintak half day leave.

    Fiq..kandang lembu tak jadik.. tukar kandang kambing plak.. Ada brani? 😉

  9. Haha..itu ok lagi Fiq. Aku baru jek sampai opis.. Bas tambahan aku naik semalam..dah la 3 kali turun naik bas penuh..pastu naik bas paling buruk.. Bawak ikut jalan paling jauh.. tup2 sampai Penang.. pegi antar awek2 USM dulu kat depan Asrama derang… Taula awek2 tu cun.. Walau aku tak manje2 macam awek2 tu, tapi aku kene pegi keje… Hangin2.. aku terpaksa kol bos mintak half day leave.

    Fiq..kandang lembu tak jadik.. tukar kandang kambing plak.. Ada brani? 😉

  10. adibah : terima kasih

    faridfadly : bagus.hohohoh

    fuad : siap antar awek cun2..hohohoho, kandang kambing plak? erk…=p

  11. Alamak..sori lah terhantar dua kali. Itulah pasal drebar bas tu, tergoda dgn gelagat manje awek cun.. Tapi aku x salahkan dier sepenuhnyer, kalo aku kat tempat dier pon blom tentu lagi boleh tolak.. hahak..

  12. fiq..
    kau nak suruh aku ajar kau ya??he he he…tapi kau kena pergi bertapa dulu di gunung kinabalu kalau kau mahu berguru dengan aku..ahaksss…

  13. Hari ahad hari indah untuk bekerja–>

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: