fiqeologi 32 : Muharram

Hari ni mungkin hari terakhir aku kat opis ni. petang semalam, aku sampai rumah ada 1 sampul surat yang tebal. keputusan temuduga DBKL baru2 ni, aku dapat. Betul2 rezeki tahun baru datang. sebenarnya aku exited ni, tapi aku xnak tunjuk sangat. Sebab aku belom masuk lagi.

Seram gak rasanya.

Aku xpenah masuk opis besar. staff ramai. kat sini aku ada 3 staff je. xtermasuk bos aku. dan semuanya lelaki!. aku harap aku dapat sesuaikan diri nanti.

aku nak mintak nasihat korang ni sebenarnya, sebab aku seram ni. harap korang leh bantu aku ye. aku harap komen yang panjang2 kali ni.

Harini aku terpaksa kerja. Aku kene pastikan kerja aku siap sebelum aku blah. Aku lapor diri kat DBKL hari selasa depan. satu apa aku xprepare nih. seluar ngan kemeja pun belom ada. kat opis ni aku pakai jeans ngan t-shirt je. Nak kene pegi buat medical checkup lagi. Banyak betul kene selesaikan ni.

Aku tunggu komen(nasihat dan tips masuk opis baru/besar) dari korang.

3d terakhir aku untuk AZ+REKA

last

Siap!

 

Advertisements

~ by fiq on January 10, 2008.

20 Responses to “fiqeologi 32 : Muharram”

  1. Fiq ooO fiq..
    nak komen apanya.?? takde soalan pon. aiseh. saye ni kadang2 lurus bendul gak. huhu~
    nak soh komen gamba bangunan tu ? ishk tak reti. tapi kalau bangunan tu ada color pink sket.. mesti lawa. lalalala =P

    medical checkup pi wat kat private hospital la. cepat sket.
    minggu ni mesti sibuk shopping baju opis. happy shopping !!!!

    tahniah dpt keja kat DBKL. goodluck !

  2. ju : komen maksudnya nasihat utk org yg baru nak masuk keje. bkn bangunan tu. hahahhaha. xpe2 thanx

  3. hahahaha ! adeh.. tu laaaaaa. sapa soh tak letak soalan yg specific.
    ju tak penah masuk opis besar.. so takdop tips. bwek =P

    nanti dah keja kat DBKL.. boley online ke eh ?

  4. hahha. entah. xpenah try lagi.

  5. nasihat utk org yg br nk masuk keje? ape selama ni ko bkn keje ker?

    aku rasa pakaian mst kemas la terutamanya la kan. kalo nk lg cun pki kemeja jalur2..perghhhh!!! aku mmg suke. kalo aku jd boss, pastu ada pekerja pki bj kemeja jalur2…sure aku ajak dia mkn tgh ari,haha.

    eh? pesal ko xnk keje dgn AZ+REKA tu? lg best pe, leh pki jeans ngan tsihrt! 😀

  6. mmg bertepatan la dgn maal hijrah yg kita sambut hari ni..ko perlu berhijrah kpd yg lebih baik. apa yg ko cerita mengenai ofis ko skrg yg hanya ada beberapa staff elok ko blah..bagi aku ia xmenyakinkan utk ko kerja lama. kena gelombang krisis ekonomi sperti zaman 90an dulu sudah pasti company tu dah gulung tikar. DBKL adalah tempat ko sebenarnya..rasa kehidupan baru yg lebih menyakinkan. bekerja dgn bilangan staff yg ramai membolehkan komunikasi ko meningkat…krn bercampur dgn pelbagai ragam dan pangkat. gunakan peluang yg ada ok..kekadang peluang hanya dtg sekali!

  7. Tahniah. Semoga lebih berjaya. Nasihat, buat kerja betul-betul, rajin-rajin.. haha 😀

  8. dayah : trend skang jalur2. aku xnk sama mcm org lain. bkn xnk keje. tapi ada peluang bagus ni.

    chot : thanx chot. banyak yg aku dapat dari kau.

    aminbakish : amin!

  9. err..bro..tak dpt nk bg nasihat..sbb aku sendiri masih terumbang ambing…huhuhu~ape2 ponk..congratezzz~smuge anda lebih rajin dan cepat kaya

  10. selamat tahun baru dan selamat bekerja dengan DBKL..ade kosong kasi tau aku arr

  11. Wow! mantap ler modeling architecture ko, uhm bleh ke kalau nak tau workflow for architecture modeling nih??? sedare ni ler yg master sketch-up to kan? kan? kan?

  12. zaidi : selamat2. aku pon baru masuk. xtau kosong nye ada x. hehhe

    wan mibs : wow?? setahu aku ko otai dah bro. aku tgk work ko pon tenganga gak. hahahha. master tu.. aku rasa terlalu jauh untuk aku. aku pon balajar2 sendirik je.

  13. congrats dapat masuk kerja baru!
    nasihat aku:
    kerja gomen nih kalau dapat department busy, mmg busy.
    kalau dapat department yang tak busy, kalau kerja 8 jam tuh, 2 jam jer kau kerjer.. yang lain tuh bersembang, minum kopi, minum petang.. etc.. he he he..
    kau kerjer kat department apa? ada satu department nih yang check drawing dari arkitek utk approval.diorang nih ada yang jenis nak kaya cepat. ( rasuah la senang citer). arkitek bagi plan, pastu diorang kata, “kat sini tak betul kat sana tak betul.. tapi kalau nak approval, saya boleh buatkan.. tapi kena charge ler..”
    harap kau dapat kawal diri dari benda2 korup cam tuh…
    kalau ada banyak masa kosong, kau explore ler lagi pasal 3d kat net nih.. kau kan suker buat benda2 nih.. jgn la buang masa main yahoo messengger etc..
    hehe.. dah macam mak nasihat anak plak..
    nak sambung kelas 3d? aku rasa lepas tahun baru cina ler.. aku busy ler sekrang..
    ok bro! selamat maju jaya!

  14. wan mibs nih tak habis2 nak tau workflow arkitekture.. hahaha..
    guna editable poly ajer. dari plan kau extrude bentuk asas dier.
    pastu main slice, extrude, inset.. kasi detail.

  15. i think your mom could give you the best tips ever coz she’d be in the same department 🙂

    nevertheless,

    1. buat check-up kat mana-mana pun tak pa coz you can claim you check-up bills;

    2. paling elok if buka akaun maybank or bank islam where your gaji would masuk… kalau tak, lambat sket nak clear;

    3. please make sure who your immediate bosses would be i.e siapa the Juruteknik Kanan, Pembantu Teknik Kanan, Pembantu Teknik and Arkitek that you’d be parked under. These are your immediate team in the office;

    4. office politics tu memang biasa, tapi buat tak tau je;

    5. ask your mom to ask the new dept if you have a computer waiting for you at your new office. kalau dak, maybe awak kena guna computer lama yg agak slow, or kena tunggu berbulan-bulan for a new computer;

    6. try to be as friendly as possible. try not to be a loner masa awal-awal masuk ni. jangan segan-silu. kalau tak tahu, tanya. kalau buat salah, tak apa coz you ‘budak baru’ and cepat-cepat admit buat salah coz ‘budak baru’ boleh mudah dimaafkan;

    7. PLEASE jangan terpengaruh dengan budaya kerja yang negatif (melambat-lambatkan kerja, tak follow-up, lepak-lepak). PLEASE jangan malu kalau dah biasa kerja keras. PLEASE jangan malu untuk jadi pro-aktif atau rajin berkongsi idea atau kepakaran. jangan pedulikan kalau orang kutuk awak rajin. awak tak rugi apa, tapi DIORANG yang rugi banyak. kami the interviewers pilih awak sebab kami rasa awak boleh kongsi idea and kepakaran, and boleh diharap buat kerja and jadi contoh kepada orang lain, and not vice versa ;-).

    8. apa-apa pun, PLEASE enjoy doing your work w’pun mungkin akan berlaku kepayahan. so that apa yang awak buat tu terbit dari keikhlasan. bila kerja ikhlas, hasilnya bagus.

    9.Do your work and assingnments with integrity and pride. Ingat Allah dan keluarga kalau ada dugaan-dugaan besar mendatang (seperti kalau ada public sogok habuan apa-apa);

    10. and if you feel like you could make positive changes w’pun sedikit, PLEASE do so. Setiap akhir tahun akan ada penilaian oleh your immediate bosses. you want to make and leave a mark positively so that orang akan kenali siapa awak.

    11. please get yourself baju batik coz mulai semalam kena pakai baju batik tuap-tiap hari Khamis instead of 1hb and 15hb.
    ( hmph! )

    12. and lastly… just ENJOY! mula-mula ni maybe agak ‘sunyi’ dan bosan… tapi kasi masa sebulan dua, insyAllah ok sangat-sangat!

    SELAMAT DATANG!!! 🙂

  16. and oh, betul kata harris.

    kalau ada masa terluang, try tambah ilmu, seperti explore further on your skills. or even skill-skill lain.

    to tell you the truth, i learn more about htmls, 3Ds, photoshops and webpages bila masuk sini. i try not to waste time doing nothing. and then with the skills, kita try come-up with ideas to improve anything that needs to be improved. lebih-lebih lagi kita perlu ingat duit gaji kita adalah duit rakyat. every sen of it.

    Masa keja consultant dulu, nak berak pun nak kena buat appointment. kerja ofis kena bawa balik rumah. i didn’t have a hobby back then. tak de masa pun kalau ada hobby. now, i found one hobby ~ i never knew i can actually jahit manik quite well. 🙂

    all the best in your new endeavours!!!

  17. check-up.. lis pun tak pernah buat lagi. rasanya bila check nnt, doktor pun pengsan kot. byk sakit. hahaahh

  18. wahh..tahniah tahniah !

    ko mesti kena pakai kemeja lengan panjang kan ? dgn tie…uish..musti smart..huhu..

    so amacam keje so far ? ada ok ?

  19. hahha. thanx all. banyak dan panjang. terima kasih!

  20. hehe

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: